Magnezijum među mineralima ima specifično mjesto za normalno funkcionisanje ljudskog organizma. On reguliše proizvodnju energije u ćelijama, metabolizam i rad više od 300 različitih enzima. Istovremeno, štiti srce i krvne sudove, snižava nivo masti u krvi i sprečava sljepljivanje crvenih krvnih zrnaca, odnosno stvaranje ugrušaka.

Mišićima i nervima je takođe neophodan, jer reguliše prenos nadražaja do mišića sprečavajući trzaje i drhtanje, što je veoma važno za ujednačeni rad srca. Zato kardiolozi u okviru redovne terapije preporučuju i unos magnezijuma.

Deficit ovog minerala je čest uzrok bolnog grča mišića nogu koji se javlja noću, budi vas iz najdubljeg sna. Grčenje nastaje naglo i najčešće je kod osoba starih između 45 i 50 godina. Žene su dvostruko više izložene ovom neprijatnom bolnom stanju, a u poslednje vrijeme i sve više mladih ima slične probleme zbog neredovne ishrane i stresnog života. Statistike pokazuju da najmanje deset odsto odraslih osoba pati od nedostatka magnezijuma.

Česti napadi migrenoznih bolova ne moraju uvijek da ukazuju na ozbiljan razlog, već na nedostatku magnezijuma, pa bolovi prestaju redovnim unosom ovog minerala. Isto se dešava i kod menstrualnih tegoba, gdje magnezijum ima miorelaksantno djejstvo, odnosno opušta mišiće, pa se preporučuje djevojkama i ženama koje pate od dismenoreje (bolovi za vrijeme menstrualnog ciklusa u trbuhu i krstima), da uz određenu terapiju piju i preparate magnezijuma.

Odrasloj osobi dnevno je potrebno najmanje 300 mg ovog minerala, a za vrijeme trudnoće najmanje 400 mg. Potrebe za njim se uvećavaju i za vreme dojenja, kao i kod aktivnog bavljenja sportom ili napornim radom. Neophodno je da svakoga dana jedemo namirnice bogate magnezijumom, to je odlična zaštita i od pojave kamena u žuči, tvrde američki stručnjaci. Magnezijuma najviše ima u krompiru, tamnozelenom lisnatom povrću, hljebu od punog zrna žitarice, mahunarkama, orašastim plodovima, sjemenkama, mlijeku, mesu, voću.

Namirnice sa mnogo šećera, masti, bijelog brašna, kao i gotova jela sadrže malo magnezijuma, dok kafa, gazirani sokovi i alkohol sprečavaju njegovu apsorpciju u tankom crijevu.

Hormoni stresa, adrenalin i noradrenalin, podstiču izbacivanje magnezijuma iz organizma, kao i boravak u sauni takođe.

Značaj magnezijuma za zdravlje

Mnogi vjeruju da bi se tegobe kao sto su srčani problemi, glavobolje, visok pritisak, alergije, napetost mišica, dijabetes i mnogi drugi zdravstveni problemi, mogli riješiti smanjenjem svakodnevnog stresa ili usporavanjem tempa života. Zbog toga sve ove probleme pogrešno smatramo za uzrok, a ne posljedicu nekog drugog disbalansa. Umjesto da našu brigu o zdravlju svedemo na traganje za dobrim odmorom ili čudesnim eliksirom prvo treba da provjerimo da li unosimo potrebnu dnevnu dozu magnezijuma. Jer, dnevni unos preporučene doze magnezijuma često je rješenje za prevenciju i ublažavanje mnogih zdravstvenih problema.

Brojna istraživanja su potvrdila blagotvoran uticaj magnezijuma na funkcije i metabolizam svih tjelesnih tkiva i organa, a Svjetska zdravstvena organizacija ga preporučuje kao najbolju preventivu za mnoge bolesti.

Ipak najznačajnija uloga magnezijuma jeste njegov blagotvoran uticaj na rad srca i kompletnog kardiovaskularnog sistema. Kada se uzme u obzir da su bolesti srca i krvnih sudova najčešće bolesti u Bosni i Hercegovini uloga magnezijama u prevenciji i liječenju dobija još više na značaju.

Magnezijum pomaže u regulisanju srčanog ritma i snižavanju nivoa holesterola u krvi. Ovaj mineral olakšava srčane tegobe, stabilizuje krvni pritisak, učestvuje u regulaciji nivoa šećera u krvi, pospješuje fizičku kondiciju i reguliše rad crijeva.

Smanjena količina magnezijuma u organizmu je najčešći uzročnik hipertenzije, nepravilnog rada srca i nastanka ozbiljnih zdravstvenih problema.

Simptomi nedostatka magnezijuma

Najčešći simptomi koji se pojavljuju nedostatkom magnezijuma su: opšta slabost organizma, osjećaj umora, nesvjestica, vrtoglavica, poremećaj sna, grčenje mišića, nepravilan rad srca, uznemirenost, nervoza, razdražljivost, alergije, drhtavica, nizak nivo šećera u krvi.

Svjetska zdravstevna organizacija preporučuje konzumiranje magnezijuma na dnevnom nivou i to u količini od 330-380 mg/l.